Hari Raya Aidil Adha 2009

|
salam.sorry la kalau posting aku ni nampak macam back to the future sket.maklumlah kat umah xde internet,so aku post je la ape yg aku ingat sepanjang cuti aritu.haha.

so for the first time dalam idup aku, aku beraya raya pertama tu kat rumah aku sendiri ,kat Port Dickson.slalu lepak kampung,kali ni ade anjakan paradigma sket.hehe. so disebab kan hari raya haji tu jatuh pada hari jumaat, so lepas solat jumaat tu la ade event best kat masjid, iaitu sembelih lembu korban. banyak tu,9 ekor tumbang petang tu.sebab ramai yg 'kerjakan', so cepat la siap huhu...

abah aku suh bawak pisau, suh tolong tolong kat masjid tu,tapi aku ni kan anti sosial sket, aku pon amek kamera aku, buat buat la macam kene amek gambo haha...ni antara gamba masa petang tu...



antara lembu pertama yang tumbang...takbir berkumandang mase ni...

berat sama dipikul,ringan sama dijinjing.

tarik! tarik! tu abah aku tu (baju biru kelabu) dgn ensemnye menarik lembu tu utk dijatuhkan.

dah sampai ajal die ni...


uwekk!uweekk! aku tampar jugak budak budak ni, dah tau geli menempek depan lembu tu buat ape, pastu time agih daging cepat je ngko beratur, banyak cantek muke ko?!

daging daging yang dibungkus secara adil mengikut berat utk di agihkan.tapi yg herannya x sampai 15 minit semua lesap pastu huhu...

antara bahagian yg cukup laku.


natijah dari peristiwa raya haji ni,dapatla timbul keinsafan ttg betapa pengorbanan itu besar ertinya dalam Islam. dan aku? dalam seminggu la aku makan daging lembu. huhu..gemuk gemuk...

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Followers